EU-parlamentet kräver fredat Arktis

EU-parlamentet vill att havet runt Nordpolen ska skyddas från fiske och oljeutvinning. Kraven ställs i en resolution om en EU-strategi för Arktis som antogs på onsdagen.

Parlamentets resolution konstaterar att vattnen kring Nordpolen är internationellt vatten och att Arktis är en unik miljö som kräver särskilt skydd.

Många miljöorganisationer jublar idag eftersom parlamentet ställde sig bakom ett krav på att allt fiske och annan utvinning på internationellt vatten måste upphöra tills regleringar och skydd finns på plats, samt att ett nätverk av marina skyddade områden ska upprättas i det Arktiska havet. Miljöpartiets Isabella Lövin som ledde förhandlingarna för den gröna gruppen i parlamentet är nöjd.

– Att parlamentet ställde sig bakom kravet på ett moratorium på allt fiske samt olje- och gasutvinning i internationellt vatten runt Nordpolen är ett stort steg mot att skapa internationell uppmärksamhet mot vad som håller på att hända i Arktis. Denna fråga är inte enbart en fråga för de arktiska kuststaterna, utan för hela världen. Om oljan i Arktis tas upp får vi en temperaturökning på mycket mer än två grader. Översvämningar och väderkatastrofer kommer att drabba hela världen. Därför måste hela världen se till att detta inte sker. Det är allas vår rätt, och rätten för kommande generationer, säger Isabella Lövin.

Resolutionen innehåller också skrivningar som konstaterar att ingen ny oljeexploatering kan ske i Arktis om världen ska hålla sig inom tvågradersmålet, och hårda finansiella krav på all eventuell utvinning.

– Det är mycket glädjande att en stor majoritet av parlamentets ledamöter kunde ställa sig bakom detta. Tyvärr har den svenska regeringen inte drivit frågan om ett moratorium på internationellt vatten i Arktiska rådet. Det är inget annat än en skam för Sverige anser jag, säger Isabella Lövin.

Mer information:
Isabella Lövin, 070 770 42 75