EU-parlamentet kräver max 8 timmars djurtransporter

Parlamentet har idag röstat igenom en resolution som kräver kraftiga förbättringar för djur som transporteras inom EU.
- Jag är glad att parlamentet ställt sig bakom kravet på max 8 timmars transporter, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet. Jag har arbetat för det i många år och kravet har ett starkt folkligt stöd.

I resolutionen riktas kritik mot EU-kommissionen som inte gjort tillräckligt för att förbättra djurens villkor vid transporter och för att man baserar sig på bristfälliga vetenskapliga rön.

- Kommissionen lovade redan 2004 att komma med förslag om ny djurtransportlag, men har inte gjort det. Utvärderingar visar dessutom att den nuvarande lagen följs mycket dåligt, säger Carl Schlyter. Vi vill ha bättre och mer enhetlig kontroll i alla medlemsstater. Fusket måste stävjas och djurens lidande stoppas!

Tidigare i år fick EU-kommissionen ta emot namnunderskrifter från drygt en miljon EU-medborgare som kräver att djurtransporter får vara högst 8 timmar.

- Såväl tiderna som övriga transportvillkor måste förbättras för djuren, säger Carl Schlyter. Lagen måste grundas på vetenskap, men samtidigt är frågan om djurskydd alltid en etisk och politisk bedömning av hur mycket lidande man kan acceptera.

Dagens resolution är en s k initiativrapport och alltså inte lagstiftande, men den är en kraftig opinionsyttring från EU-parlamentet.

Mer om djurtransporter finns på 8hours.eu

För mer information: