EU-parlamentet kräver mer än 30% utsläppsminskningar till 2020

EU-länderna bör minska sina klimatutsläpp med mellan 30 och 40% till år 2020 och de ska göra det på hemmaplan. Det säger EU-parlamentet i en resolution som antogs idag. - Det är precis den injektion som behövs inför klimatmötet i Köpenhamn, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

EU har också tidigare sagt att 50% av EU-ländernas utsläppsminskningar kan kunna göras i andra länder och att man ska få tillgodoräkna sig dem som egna minskningar. Det går nu parlamentet emot och uttalar sig för att de ska göras på hemmaplan.
- Rådets metod är felaktig och osolidarisk och jag är mycket glad att parlamentet har en annan uppfattning, säger Carl Schlyter.
Parlamentet uttalade sig också för att EU ska ge 30 miljarder Euro per år i klimatbistånd till u-länderna.
- Mycket viktigt och positivt för möjligheten att få med de fattiga länderna i Köpenhamn, säger Carl Schlyter.
Det negativa med dagens klimatresolution i EU-parlamentet är att man anser att kärnkraftsteknik kan vara en del av klimatbiståndet till u-länderna, vilket den gröna gruppen försökte sätta stopp för.

För mer information: Carl Schlyter 070 2382515 Marita Pahlén, pressekreterare 070 6750373