EU-parlamentet kräver stopp för överfiske och dumpning av fisk

EU-parlamentets fiskeriutskott röstade idag för en ny och mer hållbar fiskepolitik i EU. Överfiske ska bli olagligt och fiskekvoter måste sättas på hållbara nivåer.

– Det här sänder en signal till fiskeministrarna som möts den här veckan för att sätta nästa års fiskekvoter. Parlamentets fiskeriutskott vill stoppa överfisket – ministrarna behöver inte vänta på att det här blir lag utan kan försöka lyssna av tidens strömningar och agera för ett hållbart fiske redan nu, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

Fiskeriutskottet stödde ett MP-förslag att man måste sätta hållbara kvoter 2015 för att bygga upp fiskbestånden till friska nivåer senast år 2020.

– Det här väcker hopp, eftersom det visar att man genom enträget arbete kan vända skutan och ställa om från ett kortsiktigt tänkande till ett långsiktigt perspektiv – även om det återstår mycket att göra. I fiskeriutskottet sitter många ledamöter som är konservativa och inte vill göra förändringar, så att vi har lyckats få igenom det här är helt otroligt säger Isabella Lövin.

Utskottets beslut i korthet:
* Förbjud överfiske. (fiskedödlighet under Fmsy 2015 för att uppnå fiskbestånd större än Bmsy 2020).
* Utkastförbud (förbud mot att dumpa fisk till havs).
* Alla medlemsländer måste ha ett sammanhängande nätverk av marina reservat som är skyddade från fiske.
* Mer hållbart internationellt fiske. EU:s internationella flotta ska bara fiska på överskott av fisk, och förhindra flagghoppning.
* Medlemsstater som inte lyckas minska sin överkapacitet ska inte få några pengar ur EU:s fiskefond.

Fotnot:
Dagens beslut ska också godkännas av alla ledamöter i plenum i början av nästa år och sedan förhandlas med ministerrådet innan det kan bli färdig lag.

Axel Naver, pressekreterare för Isabella Lövin +32 491 73 95 56
Ulrika Ekfeldt, pol. sakkunnig hos Isabella Lövin +32 479 97 83 70