EU-parlamentet oroat över ny immunitetslag i Turkiet

EU-parlamentet debatterar i kväll det demokratiska läget i Turkiet, med anledning av landets nya lag som häver åtalsimmuniteten för parlamentsledamöter. Miljöpartiets Europaparlamentariker Bodil Valero är starkt kritisk till lagen, som hon menar är ett sätt för president Erdogan att minska parlamentets makt och öka sin egen.

− Lagen riktar sig i huvudsak mot det prokurdiska partiet HDP, som är det tredje största partiet i Turkiets parlament. Det finns en stark oro för att president Erdogan kommer att använda lagen för att åtala och avsätta HDP-ledamöter och därmed stärka sin egen makt, säger Bodil Valero.

Den nya lagen har väckt stor oro i EU över den demokratiska utvecklingen i Turkiet.

− Immunitetslagen är bara en av många inskränkningar i demokratin i Turkiet den senaste tiden. Förutom att Turkiet är i krig med kurderna, går landet bakåt vad gäller rättsväsendets oberoende, mötesfriheten, yttrandefriheten och respekten för de mänskliga rättigheterna och rättsstatsprincipen. Vi hoppas kunna vända på utvecklingen och hjälpa Turkiet tillbaka till ett demokratiskt styre, säger Bodil Valero.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447