EU-parlamentet röstar om klimatnödläge

EU-parlamentet kommer att rösta om att utlysa klimatnödläge. De gröna, vänstergruppen, liberalerna och den socialdemokratiska partigruppen har i flera resolutioner inför FN: s klimatkonferens COP 25 begärt att EU ska förklara att världen befinner sig i ett klimatnödläge. Parlamentet kommer rösta om resolutionen i nästa vecka.

Pär Holmgren och den gröna gruppen tycker dock inte att det räcker med att EU-parlamentet officiellt utlyser klimatnödläge. Han vill att man även ska enas om ett antal konkreta åtgärder för att göra förklaringen trovärdig.

“För Miljöpartiet har insikten om att vi har ett klimatnödläge funnits i decennier, det är ingenting nytt. Det är därför vårt parti bildades. Vi är glada att fler nu verkar ha den insikten men vi behöver enas om konkreta åtgärder. Ett klimatnödläge kräver att vi agerar därefter”, säger Pär Holmgren.

Han anser att EU behöver höja klimatmålen till vad vetenskapen kräver och fasa ut de fossila subventionerna för att kunna utlysa klimatnödläge.

"Menar de andra partierna allvar med att det råder klimatnödläge behöver de ta ställning för att minska utsläppen med minst 65-70 procent till 2030, se till att inga fler EU-pengar går till fossila subventioner och att EU:s jordbrukspolitik görs om i grunden. Annars är resolutionen inte värd papperet den är skriven på.”

Kontakt:

Henrik Ljung