EU-parlamentet ställer krav på TISA-förhandlingarna

I dag röstade EU-parlamentet om sin syn så här långt på förhandlingarna om TISA, ett omfattande handelsavtal om tjänster som har kritiserats för att kunna leda till oönskade avregleringar. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson hade hoppats på ännu starkare skrivningar för att värna den offentliga sektorn.

− Som en konsekvens av den gröna partigruppens arbete innehåller dagens resolution flera viktiga punkter när det gäller exempelvis att värna rätten att reglera, skydd för personlig data och offentlig sektor. Det är viktigt att parlamentet nu sänt en tydlig signal om att dessa värden inte får förhandlas bort i TISA, säger Max Andersson.

Dagens resolution handlar inte om att säga ja eller nej till TISA, utan syftar till att ge EU-kommissionen tydlig vägledning i förhandlingarna.

Miljöpartiet ville ytterligare stärka skrivningarna för att exempelvis garantera möjligheten att återta misslyckade privatiseringar i offentlig regi och att avtalet ska innehålla en så kallad positiv förteckning över vilka tjänster som ska vara öppna för åtaganden. Därigenom skulle flera av de risker som associeras med TISA kunna undvikas.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447