EU-parlamentet utlyser klimatnödläge

EU-parlamentet har beslutat att utlysa klimatnödläge. Miljöpartiets ledamöter röstade för resolutionen. Miljöpartiet röstade även för EU-parlamentets resolution inför FN:s klimattoppmöte i Madrid som Pär Holmgren förhandlat för den gröna gruppen.

Pär Holmgren menar att deklarationen om klimatnödläge är en viktig signal till omvärlden. Han hade dock hoppats att EU-parlamentet kunnat enas om ett antal konkreta åtgärder för att göra förklaringen trovärdig.

“Det krävs mer än bara resolutioner även om vi är glada att den gick igenom. Det är tråkigt att de andra partierna inte ville fylla resolutionerna med verkligt innehåll men förhoppningsvis kan detta sätta press på liberaler, centerpartister, socialdemokrater och andra att börja driva en klimatpolitik i linje med vad vetenskapen kräver”, säger Pär Holmgren.

Pär Holmgren hade föreslagit att EU skulle höja klimatmålen och fasa ut de fossila subventionerna för att kunna utlysa klimatnödläge.

"Det är märkligt att de andra partierna röstar för ett klimatnödläge men inte våra förslag som utgår ifrån vetenskapen. Hur kan man rösta för klimatnödläge och sedan föra en politik för tre graders uppvärmning? Det är ändå bra att resolutionen antogs. Nu kan vi med det här beslutet i ryggen fortsätta pressa på för en grönare politik.”

Bakgrund:

Länk till resolutionen inför  klimattoppmötet i Madrid  som Pär Holmgren förhandlat för den gröna partigruppen och en särskilt resolution om klimatnödläge hittar ni på länken nedan.

Kontakt:

Henrik Ljung