EU-parlamentet vill se tvingande regler för biologisk mångfald

EU-parlamentet vill se globalt bindande mål för biologisk mångfald. Parlamentet vill att FN:s kommande konferens om biologisk mångfald (COP 15), som arrangeras i Kunming i Kina i höst, antar skarpare åtgärder för att stoppa utrotning av arter och förlusten av ekosystem. Därför vill EU-parlamentet nu se globalt bindande mål för skyddade områden. EU-parlamentet vill också att minst 30 procent av EU:s eget territorium ska vara skyddade naturområden till 2030.

“Vilda djurpopulationer har minskat i individantal med cirka 60 procent sedan 1970. Det är extremt alarmerande, vi talar om en pågående sjätte massutrotning på planeten. Därför är dagens beslut viktigt. Att EU och världen antar bindande regler är helt nödvändigt”, säger Pär Holmgren.

EU-parlamentet vill också att åtminstone tio procent av EU:s långtidsbudget ska gå till att stödja åtgärder för att förbättra den biologiska mångfalden och minska användandet av bekämpningsmedel.

“Den biologiska mångfalden är naturens eget försäkringsbolag – ju rikare mångfald desto större chans har naturen att anpassa sig till ett varmare klimat. Vi miljöpartister är glada att fler inser vikten av att begränsa användandet av bekämpningsmedel och freda fler områden från mänsklig påverkan”, säger Pär Holmgren.

Bakgrund

FN:s konvention om biologisk mångfald trädde i kraft den 29 december 1993. En delegation från Europaparlamentet kommer att närvara vid den kommande konferensen i Kina, från den 19 oktober till den första november 2020.

På COP 15 väntas deltagarna enas om ett globalt ramverk som är tänkt att slå fast strategin för att främja den biologiska mångfalden i världen de kommande tio åren och därefter.

Förfarande: icke lagstiftande resolution

Förslag till resolution: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2020-0035_SV.html