EU-parlamentets ordinarie arbete läggs på is

Till följd av coronaepidemin har parlamentets ledning beslutat om att ändra kalendariet för årets resterande månader. I april ställs parlamentets samtliga gruppmöten, utskottsmöten och omröstningar in. Även planerade evenemang och besöksgrupper skjuts fram på framtiden. Under maj, juni och juli månad har de ordinarie omröstningarna i Strasbourg ersatts med tre kortare omröstningar på plats i Bryssel.

- Vårt arbete kommer tyvärr att se annorlunda ut de kommande månaderna, men vi kommer fortsätta att stenhårt granska EU-kommissionen. I kristider är det av särskilt stor vikt att vi i parlamentet, som ju faktiskt är de enda som representerar folket, ser till att upprätthålla den demokratiska granskningen. Därför är det också positivt att parlamentets ledning nu sett över möjligheterna att rösta på distans, säger Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

EU-parlamentet kommer nästa torsdag 26 mars träffas i en extrainsatt mini-session i Bryssel. Omröstningarna kommer bland annat att behandla det stödpaketet som kommissionen presenterade under förra veckan. Totalt omfattar planen 400 miljarder kronor. Pengarna ska användas för att stötta hälsosektorn och förbättra EU:s krisbemötande.

På grund av coronaviruset har EU-parlamentets ledning, för första gången, gett grönt ljus till distansvotering för att minimera smittspridningen.

- Det är positivt att EU-parlamentet äntligen ser över möjligheterna med att medverka på distans. Vi måste använda de tekniska hjälpmedel som finns för att undvika att över 700 EU-parlamentariker flyger från sina hemländer, sprider smittan och utsätter varandra för onödig risker. Det är på tiden att parlamentet ser över sina arbetssätt och hur vi kan fatta beslut i kristider, nu och i framtiden, säger Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

Kontakt:

Joakim Söder