EU skärper dataskyddet

EU-parlamentet har idag sagt ja till att stärka dataskyddet för EU-medborgare.
-Det är 40 år sedan världens första dataskyddslag kom till i Sverige, nu uppdaterar EU sin. Parlamentet kräver rätten att få data raderade när man slutar vara kund, rätten att flytta över data till en ny tjänst och rätten att få veta mer om vad som händer med data, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

De nuvarande lagarna om dataskydd inom EU är ett lapptäcke och det existerande dataskyddsdirektivet är tjugo år gammalt. Behovet av ny lagstiftning är alltså uppenbar. Idag handlar de flesta via nätet, använder dataprogram och telefonapplikationer och hur personuppgifter i samband med det hanteras känner många stor oro inför eller har ingen kunskap alls om.

Om man som enskild konsument skulle läsa alla kontraktsvillkor på appar och program som en genomsnittsperson använder, skulle det ta 180 timmar om året. Som konsument i dataåldern måste man få hjälp. Ansvarig rapportör för dataskyddsförordningen i EU-parlamentet är de grönas Jan-Philipp Albrecht och de gröna har fått med sig parlamentets majoritet på att göra en märkning som förenklar för konsumenten. Via enkla symboler ges medborgarna rätt att veta om ens personliga data samlats in, hur de bevaras, behandlas och lämnas ut.

- Dataskydd är en mänsklig rättighet enligt FN-stadgan, säger Carl Schlyter. Den senaste tidens övervakningsskandaler har visat behovet av att skydda medborgarnas integritet både från snokande underrättelsetjänster och inkräktande företag. Denna förordning är ett steg på vägen.

Medlemsstaterna inom EU har stretat emot det nya lagstiftningsförslaget och har på två år inte lyckats enas om en position.

-EU:s regeringar kommer att få ångra i kommande val att de släpar benen efter sig och inte lyckas komma vidare med medborgarnas dataskydd, säger Carl Schlyter.

För mer information: Carl Schlyter 070 238 25 15 eller +33 3 88 17 5273