Fisket kan bli den första post brexit-konflikten

– Det är jätteviktigt att EU och Storbritannien snabbt förhandlar fram ett hållbart och rättvist fiskeriavtal efter brexit. Fiskeripolitiken ska inte vara ett lapptäcke av nationella särintressen. Det säger EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP) i samband med den förvirrade brexit-situationen.

Idag har EU-kommissionen antagit förslag till lagstiftning som ska mildra den inverkan som en "no-deal"-brexit skulle ha på EU: s fiske.
– Alla vinner på att det finns en ömsesidig och hållbar fiskeripolitik också i framtiden. Utan ett vettigt avtal kan fisket bli en omedelbar konfliktfråga efter brexit, säger EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP) som också är vice ordförande i parlamentets fiskeriutskott.

Kommissionens förslag berör bland annat förordningen om hållbar förvaltning av EU:s externa fiskeflotta, en lagstiftning som Linnéa Engström var föredragande för i EU-parlamentet. Syftet med kommissionens förslag är att se till att EU:s medlemsländer kan ge brittiska fartyg tillgång till EU-vatten fram till slutet av 2019, under förutsättning att EU-fartyg också får tillgång till brittiska vatten.

– I  samband med brexit blir Storbritannien ett tredje land i fiskeripolitiken, och det måste hanteras. Det gäller att komma överens om kvoter och förvaltningsåtgärder, och om tillgång till varandras vatten och marknader. Fisken bryr sig ju inte om nationsgränser även om de gapigaste brexit-förespråkarna gör det, säger Linnéa Engström.

Nästa steg:
Kommissionens förslag kommer att behandlas av EU-parlamentet och ministerrådet. Kommissionens mål är att lagstiftningsakterna ska antas så att de träder i kraft senast brexit-datumet 29 mars 2019.

Pressekreterare Alfons Röblom + 358 40 769 36 36

alfons.roblom@europarl.europa.eu