Fler lagliga vägar in i EU behövs, också för arbetsmigranter

EU-kommissionen presenterar i dag nya förslag på migrationsområdet. Miljöpartiets Europaparlamentariker Bodil Valero hoppas att kommissionen tar tydliga steg mot fler lagliga vägar in i EU, både för asylsökande och arbetsmigranter.

Förslagen handlar bland annat om integration, utökat samarbete med tredjeländer och en översyn av blåkortsdirektivet. Direktivet reglerar arbetskraftsinvandring till EU för tredjelandsmedborgare, men gäller i dagsläget endast för högkvalificerade migranter.

– Hittills har EU plockat russinen ur kakan genom att huvudsakligen försöka locka till sig högutbildade arbetstagare. En stor andel av de människor som dör på Medelhavet är ekonomiska migranter som söker sig till Europa för arbete. EU bör etablera lagliga vägar in på EU:s arbetsmarknad även för medel- och lågutbildade arbetstagare, säger Bodil Valero som ansvarar för frågan i gröna gruppen i parlamentet.

Hon ser positivt på att kommissionen tar fram en handlingsplan för integration.

– Riktlinjerna för integration kan vara till hjälp för alla medlemsländer, men speciellt för dem som inte har erfarenhet av att ta emot flyktingar och migranter, säger Bodil Valero.

Bodil Valero kommer under eftermiddagen att delta i Europaparlamentets debatt i plenum om kommissionens nya förslag.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447