Fritt fram för kilometerskatt på lastbilstransporter

Lastbilstransporter kan få betala för en del av sina miljökostnader efter ett beslut i EU- parlamentet idag. Transporter står för 30% av koldioxidutsläppen inom EU och andelen växer stadigt.
- Dagens beslut är ett litet steg åt rätt håll, men långt ifrån vad som behövs säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna.

Beslutet vid revisionen av det s k Eurovignette-direktivet innebär att EU-länderna kan ta ut kilometerskatt på tunga transporter.
Men majoriteten av politikerna röstade för mycket begränsade avgifter, medan De Gröna ville lägga på högre avgifter för miljöförstöringen och skador på klimatet.
- De låga kostnaderna för lastbilstrafik är huvudorsaken till att mjölk, bröd, kött och mängder av andra livsmedel kan köras i hundratals mil innan de når affären vi handlar i. Det är sjukt. Inför kilometerskatt och bygg ut järnvägen så vi får slut på detta vansinne, säger Karin Svensson Smith, Miljöpartiets ledamot i riksdagens trafikutskott.
Flera länder i Europa har gått före och redan infört kilometerskatt.
- Det är dags att den svenska regeringen slutar vara bakåtsträvare, t ex genom att "kompensera" lastbilstrafiken för höjd dieselskatt. Kilometerskatt bör införas nu - det måste bli dyrare att förstöra klimatet, säger Carl Schlyter och Karin Svensson Smith.

För mer information: Carl Schlyter 070 238 25 15 Karin Svensson Smith 0703 43 95 15 Marita Pahlén pressekreterare 070 67 50 373