Greta Thunberg och miljöorganisationer kritiserar EU:s fossilgasprojekt

Gårdagens omröstning om de 55 fossila gasprojekt som godkändes av EU-parlamentet igår, uppmärksammas internationellt.  Kritiken är hård från  flera miljöorganisationer, internationell media och den svenska klimaktivisten Greta Thunberg.

The Guardian skriver att EU-parlamentet anklagas för hyckleri efetrsom parlamentet nyligen utlyst klimatnödläge. Forbes skriver att "Despite Phase-Out Pledge, EU Will Continue To Fund Gas Projects" och skildrar även Hulken-skådespelarens Mark Ruffalos kamp för att stoppa gasprojekten.

Kritiken är hård även från Can Europe, som samlar alla Europas största Naturskyddsföreningar, däribland svenska Naturskyddsföreningen. Även Greenpeace, jordens vänner och miljöjuristerna ClientEarth är starkt kritiska till EU-parlamentets beslut.

"This only underlines the gap between what we need to do and what we’re actually doing to prevent dangerous levels of climate change. The EU must phase out all fossil fuels and achieve a fully renewable energy supply as soon as possible,” säger organisationen CAN Europe i ett uttalande.

Svenska klimataktivisten Greta Thunberg uttalade sig på twitter och facebook och skrev bland annat:

"EU has voted yes to spending €29 billion on 32 major gas infrastructure projects that “will lock Europe into burning fossil fuels for generations.” So much for declaring a “climate emergency”...."

Bland de svenska EU-parlamentarikerna röstade de tre miljöpartiska ledamöterna, vänsterpartiet och två socialdemokrater för att slopa gasprojekten. Ledamöterna från Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna röstade för att behålla dem.

- Flera av de partier som för några veckor sedan röstade för att utlysa klimatnödläge vill nu inte gå från vackra ord till handling. Det är oacceptabelt att skattebetalarnas pengar slösas bort på miljardinvesteringar i fossilgas. Pengarna borde gå till grön energi och hållbar omställning istället, sa Miljöpartiets EU-parlamentariker Jakop Dalunde efter omröstningen.

Några partier har invänt att ett slopande av projekten skulle innebära att EU-kommissionen då tvingas använda en äldre lista som också innehåller fossilgasprojekt. Det stämmer dock inte. Röstas en PCI-lista ner måste kommissionen presentera en ny lista. Jurister bedömer att det inte finns någon rättslig möjlighet för kommissionen att ensidigt gå tillbaka till den tidigare PCI-listan, annat än under en kort övergångsperiod.

Henrik Ljung

Pressekreterare för Miljöpartiet i EU-parlamentet