Grön seger i EU för integriteten

08–786 40 00 (växel) 08–786 57 80 (fax)

www.mp.se

Pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna 2008-12-18

Grön seger i EU för integriteten

Omröstningen i dag i EU om handelsavtalet Acta tog en oväntad vändning och parlamentet tar inte längre ställning för EU- straffrätt för upphovsrättsbrott. Telekombolag och internetleverantörer hålls inte ansvariga för innehållet i de kommunikationer de förmedlar.

Den gröna gruppens alternativa resolution som ersatte ursprungsförslaget gör också skillnad mellan hur kommersiella transporter och privatresenärer hanteras när de passerar en gräns. - Vilken julklapp för alla som värnar om personlig integritet och demokratisk lagstiftning! Parlamentet har i dag tydligt visat att krafttag behövs mot kommersiell smuggling och förfalskning men att vanliga privatpersoner ska lämnas ifred och inte utsättas för kränkande kontroller, säger Carl Schlyter.

- Budskapet är tydligt, det behövs mer öppenhet i fortsatta förhandlingar och att lagstiftningen ska fokusera på organiserad brottslig verksamhet, inte en människa som fått med sig en pirat-cd med sig i bagaget, säger Carl Schlyter.
Det internationella avtalet Acta syftar att införa straffrätt på internationell nivå och nya verktyg för tull och andra myndigheter att bekämpa varumärkesförfalskning, piratkopiering och upphovsrättsbrott.

FÖR VIDARE INFORMATION: Carl Schlyter, 070-238 25 15 Mattias Bengtsson, presschef, 0736-27 53 83