Gröna gruppen röstar nej Ursula von der Leyen som kommissionens ordförande

Sent igår kväll beslutade Europaparlamentets gröna partigrupp att rösta nej till Ursula von der Leyens kandidatur till att bli ordförande för EU-kommissionen. Gröna gruppens vice ordförande Alice Bah Kuhnke (MP) kritiserar den konservativa kandidaten för att inte ha gett några konkreta besked om klimatet och demokratin:

– Våra möten med Ursula von der Leyen har varit en besvikelse. Vi har hela tiden varit öppna för att förhandla men hon har inte kommit med konkreta förslag till oss om vare sig klimatet eller demokratin i EU.

Miljöpartiets Europaparlamentariker och meteorologen Pär Holmgren är kritisk till bristande ambitioner på klimatområdet. Han påpekar att hennes ambition att höja  klimatmålen till 2030 från 40 procent till 50 procent är lägre än de 55 procent som EU-parlamentet tidigare antagit.

– Bara några veckor efter ett val där alla pratade om klimatet kan hon inte ge några konkreta besked. Hon vill till och med ha lägre klimatmål än vad som tidigare antagits av Europaparlamentet. Varför ska gröna gruppen stödja det?, säger Pär Holmgren.

Alice Bah Kuhnke tror att andra partier riskerar en svekdebatt om de släpper fram Von der Leyen. Hon pekar bland annat på de utfästelser Von der Leyen gjort till den högerpopulistiska gruppen ECR.

– Jag är orolig att Von der Leyen tänker göra det hon sagt till högerpopulisterna. Med dem pratade hon om sänkta klimatambitioner, tuffare tag mot flyktingar och slappare demokratikrav. Nu är det upp till bevis för svenska Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna. Ska de svika väljarna som röstade på dem för några veckor sedan genom att släppa fram Von der Leyern eller inte? Vi gröna gör det vi lovat och säger definitivt nej, säger Alice Bah Kuhnke.

Kontakt:

Henrik Ljung