Grönt initiativ mot plundringen av Afrikas fiskevatten

"Sea grabbing" – när företag i rika världen köper fiskerättigheter i fattiga länders vatten – hotar afrikanska länders möjlighet att försörja sin egen befolkning. Vid World Social Forum i Dakar inleder Isabella Lövin, Miljöpartiet, ett initiativ mot sea grabbing.

Under World Social Forum i Dakar leder hon 8 februari en konferens om sea grabbing med deltagare från Senegals regering och från lokala fiskeriorganisationer. Ett av målen är att ställa krav på europeiska investerare att dagens hemliga avtal ska bli helt öppna.

- Om befolkningen i Afrika själva vet vad som säljs och för vilka summor så ger man åtminstone underlag för en demokratisk debatt om hur folket själva vill att den här fisken ska förvaltas. I dag sker besluten långt ovanför deras huvuden.

Regeringarna i länder som Senegal och Mauretanien ställer sällan några krav på europeiska och asiatiska företag som investerar i den lokala fiskeindustrin. Resultatet är att stora fartyg tömmer havet på fisk och för fångsten till utlandet.
- Det är bra att representanter för Senegals fiskeministerium kommer till konferensen för att ge sin syn. Det är viktigt att debatten inte bara förs mellan NGO:er och fiskeorganisationer, utan att man också ställer regeringarna till svars och hör vad de har att säga, säger Isabella Lövin.

World Social Forum (WSF) är ett årligt möte som startade i Brasilien 2001 som den globala rättvisrörelsens svar på World Economic Forum i Davos. Mötet lockar årligen tiotusentals deltagare från organisationer runt hela världen som diskuterar alternativ till kapitalismens lösningar på världsproblemen. Mötet byter plats varje år och 2011 äger det rum i Dakar, Senegal, 6-11 februari.

FÖR MER INFORMATION Isabella Lövin 070-770 42 75 Axel Naver, pressekreterare +32 491 73 95 56 axel.naver@europarl.europa.eu