Isabella Lövin: Tonfisk test för Barroso

EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso bör stödja förslaget att få den blåfenade tonfisken klassad som hotad art, säger Isabella Lövin, ledamot i EU-parlamentet för Miljöpartiet de gröna.

Lövin och en spansk kollega har skrivit till Barroso inför hans möte med den Gröna gruppen i parlamentet på onsdag nästa vecka, samma dag som kommissionen väntas ta ställning i frågan. Flera länder, exempelvis Storbritannien, Nederländerna och Frankrike, stödjer Monacos förslag.

- Sveriges jordbruksminister vill ännu inte ta ställning, utan säger att han ska göra som de andra. Därför behöver kommissionen visa ledarskap. Det blir ett konkret test på om EU-kommissionens nuvarande ordförande Barroso, som vill fortsätta på sin post i fem år till, menar allvar med sitt tal om att driva miljöfrågor bättre i framtiden, säger Isabella Lövin.

Brevet till kommissionären finns som bilaga, se nedan.
FÖR VIDARE INFORMATION: Isabella Lövin, 070 770 42 75 Anna-Karin Andersson, assistent i Sverige, 072-200 37 97