Jakop Dalunde (MP) rasar mot Ryanair: “Skadar personal, resenärer och klimat”

Frågan om inställda flyg från Ryanair och resenärernas rättigheter debatteras senare idag i EU-parlamentet under sessionen i Strasbourg. Ryanair har nyligen meddelat att hundratusentals kunder berörs av inställda flighter fram till mars 2018. Jakop Dalunde (MP), EU-parlamentariker med ansvar för transportfrågor, kräver att EU-kommissionen och nationella myndigheter agerar.

– Att pressa priser på flygresor som förstör klimatet och dessutom låta prisdumpningen gå ut över personal och resenärer visar att hela modellen är förkastlig. Utöver nödvändiga klimatåtgärder som till exempel flygskatt är det uppenbart att kommissionen måste sätta ner foten och se till att Ryanair följer europeisk lagstiftning för passagerares rättigheter. Ett möjligt alternativ vore sanktioner, säger Jakop Dalunde (MP).

Jakop Dalunde menar att lågprisbolagens affärsmodell bygger på subventioner av flygplatser och oanständiga arbetsvillkor för de anställda på alla nivåer. Dessutom riktar Dalunde skarp kritik mot undvikandet av nationella skatteregler och att lågprisbolagen kringgår EU-lagstiftning för resenärernas rättigheter.

– Ryanairs och andra lågprisflygbolags affärsmodell skadar arbetare, resenärer och klimat, säger Jakop Dalunde (MP).

– Först av allt måste vi se till att de tusentals kunder vars flighter blivit inställda tas om hand men på lång sikt måste vi se till att lagstiftningen stärks och de bidrag och subventioner som betalas ut till Ryanair och liknande företag stoppas, säger Jakop Dalunde (MP)

Kontakt: Axel Sandin, pressekreterare, 072-858 39 85