Klimatet hade behövt bättre EU-ledarskap

-Barroso har levererat en 40-sidig katalog med löften för att bli omvald som EU-kommissionens ordförande. Det hade varit bättre om han under sina fem år lyckats leverera en sida med resultat. Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna i en kommentar till valet av Barroso idag.

- Klimatpaketet är alldeles för svagt. De viktigaste miljöfrågorna har Barroso lagt hos industrikommissionären och det har alltid visat sig vara dålig miljöpolitik, säger Carl Schlyter.
- Barroso är ansvarig för att EU:s lagstiftning genomförs, men han sitter med armarna i kors samtidigt som sju EU-länder släpper ut mer än 10% mer växthusgaser än vad de får inom ramen för EU:s Kyoto-åtagande.
De Gröna krävde i hela valrörelsen att Barroso skulle införa garantier mot lönedumpning. Barroso har visat att han inte är villig att göra något åt situationen. José Manuel Barroso omvaldes med 382 röster mot 219. 117 avstod från att rösta.

För mer information: Carl Schlyter 070 238 25 15 Marita Pahlén, pressekreterare 070 67 50 373