Konservativa ger in blanco-check om ACTA till kommissionen

De konservativa i EU-parlamentet drev idag igenom en tandlös resolution om ACTA- avtalet. Det ursprungliga syftet med ACTA var att hejda varuförfalskning men avtalet omfattar nu mycket mer. - Fyra partigrupper stod bakom ett starkt resolutionsförslag för att garantera att mänskliga rättigheter inte kränks i samband med ACTA-avtalet, men det röstades ner av högern och vissa liberaler, säger en besviken Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Det finns stark oro för att man bakvägen ska kunna stänga av människor från Internet, att billiga generiska mediciner ska drabbas av ACTA-avtalet m.m.
- Att bekämpa varuförfalskning är bra, det är alla överens om. Man måste stoppa farliga mediciner, miljöfarliga ämnen som kan finnas i förfalskade produkter och försöka klämma åt maffian. Men i avtalet finns med många saker som alls inte borde finnas där, säger Carl Schlyter, och det finns inga som helst garantier att mänskliga rättigheter inte kränks.
- Nu får kommissionen i princip en in blanco-check att göra som den vill, säger Carl Schlyter. Men sista ordet är inte sagt. Vi går vidare och kräver att parlamentet gör en egen konsekvensutredning av ACTA-avtalet.

För mer information: Carl Schlyter 070 238 25 15 Marita Pahlén pressekreterare 070 6750373