Lättare att använda digitala tjänster inom EU

I dag röstade EU-parlamentet för en överenskommelse med rådet och kommissionen om regler för gränsöverskridande överföring av onlinetjänster, den så kallade portabilitetsförordningen. Konkret innebär det att man ska kunna använda sina digitala prenumerationer även när man är utanför sitt eget medlemsland. Enligt Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson är dagens överenskommelse ett positivt besked för konsumenterna.

– Det här betyder att man ska kunna använda sitt Netflix eller Viaplay-konto även när man reser inom EU. Det är viktigt att konsumenterna har rätten att använda de tjänster de betalar för, säger Max Andersson.

Det finns ingen tidsbegränsning för hur länge man får vara utomlands och använda sina tjänster, men företag har rätt att verifiera att en person faktiskt är bosatt i det medlemslandet som tjänsten utgår ifrån. Detta får dock inte göras på ett integritetskränkande sätt, och ska inte ske automatiskt när konsumenten använder tjänsten. Kontrollen kan bestå av verifiering av betalkort, IP-adressen eller fakturering av internetuppkopplingen.

– Det har varit en viktig del i förhandlingarna från vår sida i EU-parlamentet att kontrollen av konsumenternas hemvist inte kränker den personliga integriteten, säger Max Andersson.

Den nya portabilitetsförordningen gör det även enklare för digitala plattformar att utforma sina tjänster i andra medlemsländer då de inte längre behöver ta hänsyn till nationella licensregler. Förordningen väntas träda i kraft inom ett år över hela EU.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447