Linnéa Engström: Högerextrema kraftsamlar mot flickors och unga kvinnors rätt till utbildning inom EU

De högerextrema krafterna i Europaparlamentet har dragit igång en kampanj mot en rapport om unga flickors och kvinnors rätt till utbildning inom EU. Linnéa Engström, Europaparlamentariker för Miljöpartiet, anser att den konservativa gruppen, där Moderaterna och Kristdemokraterna ingår, inte tar tillräckligt avstånd från kampanjen.

Det är den nya extremnationalistiska gruppen i parlamentet Nationernas och Friheternas Europa, ENF, som har initierat kampanjen mot rapporten som läggs fram vid sessionen i Strasbourg imorgon tisdag. Gruppen motsätter sig rapporten för att den i dess tycke "påtvingar en genus-ideologi" på skolbarn. I den nybildade gruppen ingår ledamöter från sju olika högerpopulistiska och euroskeptiska partier.  Initiativrapporten uppmanar bland annat medlemsstaterna att motverka könsstereotypa beskrivningar i läromedel, att utbilda pojkar och flickor i samtycke och sexuellt överförbara sjukdomar och att uppmuntra jämställdhet mellan kvinnor och män.

"De högerextrema krafterna i EU-parlamentet hotar att fälla initiativrapporten om flickors och kvinnors rätt till utbildning med motiveringen att det handlar om att, som de uttrycker det, "tvinga på en genus-ideologi på skolbarn". De driver en frenetisk kampanj i sociala medier mot rapporten", fastslår Linnéa Engström.

Men i stället för att ta gå emot högerextremisternas kampanj råder den konservativa parlamentsgruppen sina ledamöter att rösta fritt.

"Den konservativa gruppens agerande är mycket märkligt i sammanhanget. I stället för att stötta rapporten så har man föreslagit fri omröstning om rapporten, som har lagts fram av en S&D rapportör, men röstar samtidigt för en rapport på samma tema som handlar om "kvinnors karriärer" vars rapportör är från EPP", säger Engström.

Linnéa Engström understryker att kvinnors karriärer oftast är avhängiga av att de, helst i ett tidigt skede, har gjorts medvetna om stereotypa föreställningar om män och kvinnor, och att jämställdhet handlar om frihet för både män och kvinnor att fritt kunna välja sitt liv.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201