Linnéa Engström: Rädda EU:s nya lagar för renare luft

EU-kommissionen planerar att skrota lagförslag för renare luft och bättre återvinning, enligt uppgifter på torsdagen.

– Det är en skandal att kommissionen överväger att stoppa ny lagstiftning för renare luft. Luftföroreningar är ett enormt problem för folkhälsan. Det vore också oansvarigt av kommissionen att dra tillbaka avfallsdirektivet. Bättre sophantering och mer återvinning är inte bara en miljöfråga utan skulle också skapa många nya jobb i Europa, säger Linnéa Engström, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

I ett utkast till kommissionens arbetsprogram framgår det att kommissionen vill dra tillbaka 80 lagförslag. Dokumentet ska antas på tisdag 16 december.

– Det skulle vara tragiskt om den nya kommissionens första initiativ blir att ta kål på viktig miljölagstiftning. Jag hoppas att ordförande Jean-Claude Juncker tar en funderare och ändrar sig till på tisdag, säger Linnéa Engström.

Linnéa Engström, 070 733 38 06
Axel Naver, pressekreterare, +32 491 73 95 56