Livsmedelsindustrin i massiv lobbyattack för att stoppa rödljus på skräpmat

Idag röstar EU-parlamentet om en ny lag för livsmedelsmärkning. En av stridsfrågorna är ett trafikljussystem, där rött står för höga halter av salt, socker eller fett. Den europeiska livsmedelsindustrin har lagt ner mångmiljonbelopp för att stoppa det. - Man vill uppenbarligen inte att konsumenterna ska ha ett enkelt redskap för att göra mer hälsosamma val, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Men de borgerliga partierna i EU-parlamentet är emot. De motsätter sig också förslaget att allt kött ska ursprungsmärkas och vill skjuta upp och utreda frågan.
- Det finns ingen anledning att skjuta på beslutet, säger Carl Schlyter. Vi har redan lag om ursprungsmärkning av nötkött, varför skulle det då inte fungera för även annat kött? Vi arbetar för en märkning som visar var t ex grisen är född, uppfödd och slaktad. Då kan konsumenten se om djuret varit utsatt för långa transporter t ex.
Carl Schlyter strider också för att alkohol ska märkas.
En sak som sannolikt kommer att gå igenom är att köttbiprodukter måste redovisas i t ex skinka. I övrigt är utgången oviss. Omröstningen börjar kl 12 idag.

För mer information: Carl Schlyter 070 2382515 Marita Pahlén, pressekreterare 070 6750373