Lobbyism från tysk bilindustri urholkar utsläppsmål för bilar

EU-parlamentet har idag röstat om mål för hur mycket koldioxid nya personbilar får släppa ut och det nya målet är på papperet 95g/km.
-
Målen har i realiteten urholkats kraftigt på grund av att den tyska bilindustrins intensiva lobbyism, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Lagförslaget som antagits idag är en del i klimatpaketet från 2008 och har alltså förhandlats i många år. Dagens omröstning gäller den slutliga uppgörelsen som förhandlats fram mellan medlemsstaterna och parlamentet.

Målet som 27 medlemsstater och parlamentet kom överens om är att nya personbilar från och med 2020 inte ska få släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Det ska vara ett genomsnittsvärde för en tillverkares bilproduktion.

Men den tyska regeringen utövade starka påtryckningar för att skjuta på omröstningen sedan Angela Merkels parti mottagit miljonbidrag från bilindustrin.

-Den lobbyverksamhet som tyska bilindustrin med understöd av tyska regeringen sedan ägnat sig åt har kvalificerat dem för att hamna i domstol för mutbrott, säger Carl Schlyter. En rad undantag och kryphål gör att det vi idag röstade om inte innebär den utsläppsgräns på 95 g/km som vi var överens om 2008, vilket endast skulle bekräftas nu.

Det kallas för ”större flexibilitet” och innebär bl a att bilfabrikanterna får undanta 5 % av bilarna med högst utsläpp från målen 2020, samt att extremt snåla bilar räknas dubbelt för att på så sätt sänka siffrorna. Dessutom kan olika tekniska ändringar räknas in, som inte syns i körcykeln. Enligt olika beräkningar leder dessa försvagningar till utsläppsökningar inom EU på 50-75 miljoner ton CO2 jämfört med ursprungsöverenskommelsen.

Det positiva med uppgörelsen är att testförfarandet ska ändras, så att testerna av utsläppen blir riktigare. Idag testas bilar under förhållanden som inte ger hederliga resultat.

- Det den tyska bilindustrin inte förstår är att man biter sig själv i svansen, säger Carl Schlyter. Framtidens exportmarknad är energisnåla bilar, men med sänkt ambition går EU:s bilägares pengar till import av bränslen snarare än till innovation inom EU.

För mer information:

Carl Schlyter 070 238 25 15