Max Andersson: Bra att beslut om känslig dataöverföring till USA hävs

Idag kom EU-domstolens utslag om det kontroversiella så kallade Safe Harbor-beslutet, som tillåter överföring av känsliga personuppgifter mellan EU och USA. EU-domstolen konstaterar att USA inte har tillräckligt skydd för den personliga integriteten och upphäver Safe Harbor-beslutet. Det här är en av de första juridiska konsekvenserna av Edward Snowdens NSA-avslöjanden om massövervakning.  Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet välkomnar utslaget.

– Det här visar att EU-domstolen tar regelverket om dataskydd på allvar. Det här rör sig om ofta mycket känsliga personuppgifter, och USAs massövervakning av vanliga människor är inte acceptabel, säger Max Andersson.

Domstolens utslag innebär att nationella dataskyddsmyndigheter nu kommer att undersöka om delar av den dataöverföring från EU till USA som företag som Facebook ägnar sig åt ska förbjudas.

-EU-parlamentet har redan krävt att Safe Harbor-beslutet ska upphävas, men kommissionen har hittills dragit frågan i långbänk. Det är hög tid att vi skapar ett starkt och fungerande regelverk, och gör det tydligt för USA att landet måste skaffa sig ett bättre skydd för den personliga integriteten, säger Max Andersson.

Kontakt:

Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, 070 7790022