Max Andersson: Cameron rör om i EU-grytan

På torsdag och fredag träffas EU-ledarna under ett toppmöte i Bryssel för att bland annat ta ställning till Storbritanniens medlemsvillkor i EU. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson tycker att det är bra att Cameron rör om i EU-grytan och att frågan om hur EU ska se ut i framtiden kommer upp till debatt.

− Diskussionen borde inte handla om att göra EU bättre för Storbritannien, utan om att minska det demokratiska underskottet och göra EU bättre för alla, säger Max Andersson.

Enligt honom innehåller de förslag som ligger på bordet inför toppmötet både bra och dåliga delar. I vilket fall som helst är det viktigt att ta det missnöje mot EU som finns runt om i Europa på allvar.

− EU har blivit för centraliserat och det finns mycket som behöver förbättras. Det kan handla om att införa garantier på att icke-EMU länder, som Sverige, inte skadas av beslut som fattas inom eurozonen och att öka de nationella parlamentens roll i EU-lagstiftningen, säger Max Andersson.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447

Taggar: