Max Andersson (MP): Alliansen bromsar skärpta regler för etik och öppenhet i EU

I morgon ska EU-parlamentet rösta om ett förslag för att reglera lobbyismen i EU-parlamentet, öka öppenheten och skärpa de etiska reglerna för politiker.

– Vi har nu möjlighet att skärpa reglerna kring öppenhet och lobbyism i EU:s beslutsfattande. Medborgare har rätt att få veta vem som har påverkat EU:s lagstiftning och för vems räkning, säger Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson som ansvarar för frågan i den gröna partigruppen.

Lobbyismen är ett växande problem i EU. Enligt öppenhetsorganisationen Corporate Europe Observatory spenderar de femtio största lobbyfirmorna i EU över en miljard kronor det här året på att påverka lagstiftningen i EU. Men det handlar inte om någon rättvis tillgång till beslutsfattarna, av de omkring 30 000 lobbyister som finns i Bryssel kommer 70-80 procent från industrin.

Max Andersson har tillsammans med Sven Giegold från den gröna gruppen i EU-parlamentet lagt fram nio partiöverskridande förslag för mer öppenhet och transparens i EU, som i ett upprop på nätet i dagsläget fått stöd av fler än 100 000 medborgare. Tyvärr har EU-parlamentarikerna från alliansens partier inte velat stödja ett enda av förslagen.

– Det är mycket olyckligt att allianspartierna försöker dra frågan i långbänk och vattna ur förslagen. Varför vill alliansen hemlighålla vilka lobbyister de möter? En ökad reglering och mer öppenhet kring lobbyism handlar i grunden om helt självklara delar i en fungerande demokrati, säger Max Andersson.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447