Max Andersson (MP): EU-domstolens kritik mot svensk datalagring befogad

I dag kom EU-domstolen med sitt domslut i fallet om den svenska datalagringslagen. Den svenska lagen har förklarats strida mot EU-rätten, då den innebär oproportionerligt ingrepp i den personliga integriteten. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson menar att kritiken är befogad.

− Nu har vi ett domstolsbeslut som säger det vi har vetat länge, att den svenska lagen om datalagring är oproportionerlig. Det är inte rimligt att vi massövervakar våra medborgare och kränker deras privatliv. Det är dags att riva upp lagen om datalagring, säger Max Andersson.

EU-domstolen konstaterar att en generell insamling av persondata inte är tillåtet. Om datalagring ska ske måste det vara riktad övervakning som gäller allvarlig brottslighet och med tydliga avgränsningar. Förutom integritetsaspekten pekar Max Andersson även på faran med stora insamlingar av data.

− Det finns en risk med att samla stora mängder personuppgifter i stora databaser där de kan läcka ut eller där brottslingar kan komma åt dem. Det är därför välkommet att EU-domstolen sätter upp gränser för datalagring, säger Max Andersson.

Det är företaget Tele2 som har dragit Sverige inför EU-domstolen, för kravet om att lagra vissa användares persondata i sex månader. Den svenska lagen kom till år 2012 efter att EU:s datalagringsdirektiv krävde att internet-och telefonoperatörer skulle lagra sina användares personuppgifter i minst sex månader. Det här innefattade internet-och teleoperatörers trafikdata, alltså mejl, sms, telefonsamtal och geografiska placeringar. EU:s datalagringsdirektiv ogiltigförklarades år 2014, eftersom det inte gick i linje med EU:s stadga om grundläggande medborgerliga rättigheter gällande respekten för privatliv och skydd av personuppgifter.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447