Max Andersson (MP): Lyft skatteflykt på sociala toppmötet

I morgon fredag samlas EU:s stats- och regeringschefer till ett socialt EU-toppmöte i Göteborg. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson menar att det riskerar att bli mer snack än verkstad.

- Den deklaration som ska antas innebär ingen ny lagstiftning. Om Sverige och andra länder menar allvar med talet om ett rättvist Europa behöver de rösta för de progressiva förslag som finns i ministerrådet, till exempel mot skatteflykt och lönedumpning, säger Max Andersson.

- När det gäller skatteflykt överväger Sverige att rösta nej till offentlig land-för-land-rapportering som skulle göra det svårare för storföretag att gömma pengar i skatteparadis och dra undan miljarder från välfärden. När det gäller det nya utstationeringsdirektivet mot lönedumpning är det andra länder som bromsar. Det räcker inte bara med vackra ord, det behövs åtgärder, säger Max Andersson.

I samband med toppmötet deltar Max Andersson i en rad aktiviteter. På fredag debatterar han EU:s framtid tillsammans andra svenska EU-parlamentariker under ett seminarium på Stadsbiblioteket i Göteborg. På lördag är han med och arrangerar folkrörelsernas seminarium Ett annat Europa är möjligt.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447, madeleine.nygrund@ep.europa.eu

Taggar: