Max Andersson (MP) om visselblåsare: ”De som begår brott ska straffas, inte de som avslöjar brott.”

EU-kommissionen har idag presenterat ett lagförslag till skyddsregler för visselblåsare .

Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson kommenterar:

— Jag är väldigt glad att förslaget nu har kommit. Visselblåsare ligger bakom några av vår tids viktigaste avslöjanden. De har uppdagat maktmissbruk, massövervakning och grova skattebrott och lyft upp dessa frågor på den politiska dagordningen. Men i många EU-länder är skyddet för visselblåsare oerhört svagt. Det är de som begår brott som ska straffas, inte de som avslöjar brott.

EU-kommissionen vill att medlemsländerna gör det straffbart att utsätta visselblåsare för repressalier. Enligt Max Andersson kan förslaget förbättra situationen för visselblåsare även i Sverige. EU-kommissionen vill till exempel att skyddsreglerna omfattar både den offentliga och privata sektorn, och att företag med fler än 50 anställda eller en årlig omsättning om mer än 10 miljoner euro ska upprätta kanaler för rapportering av missförhållanden.

Visselblåsare är vår tids hjältar. De står upp för demokratin och avslöjar orättvisor. De handlar för allmänhetens bästa. De ska inte behöva offra sig utan för skyddas enligt lagen.

Aleksandra Eriksson

Miljöpartiet i Europaparlamentet