Max Andersson: Obligatorisk redovisning per land minskar företagens skatteflykt

Europaparlamentets utskott för rättsliga frågor röstade idag igenom ett lagförslag om aktieägares rättigheter.  Utskottet stödde ett förslag från gröna gruppen om att stärka transparensen och öppenheten i  företagsredovisningar. Förslaget innebär att det ska bli obligatoriskt för företag att redovisa sina finansiella aktiviteter per land. På så sätt väntas det bli lättare att upptäcka bland annat skatteflykt.

-  Det är en viktig framgång. Utan större transparens och öppenhet kommer vi inte vidare i försöken att spåra företagens skattemanövrer och skatteflykt, säger Max Andersson, EU-parlamentariker och miljöpartiledamot i det rättsliga utskottet i Europaparlamentet.

De gröna hoppas att redovisning per land och större öppenhet ska göra det lättare att framöver upptäcka skattesmitning och sätta stopp för särskilda skatteupplägg för storföretag i likhet med de som nyligen avslöjades i bl.a. Luxemburg.

- Vi har tagit ett steg framåt vad gäller öppenhet och transparens. Det gynnar samhället i stort och medborgarnas möjligheter att kontrollera om företag ägnar sig åt avancerad skatteflykt, säger Max Andersson (MP).

För vidare information:

Max Anderssson + 46 70 779 00 22