Max Andersson frågar EU-kommissionen varför mobilen tillåts spåra oss överallt

Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, har ställt en skriftlig fråga till EU-kommissionen om datalagring. Hur anser kommissionen att EU-rättens beslut ska efterlevas i medlemsländerna? Redan i april 2014 ogiltigförklarade EU-domstolen datalagringsdirektivet för att det strider mot de mänskliga rättigheterna, men en del länder, bland dem Sverige, har fortfarande kvar de lagar som infördes på grund av direktivet.

- Det är allvarligt, säger Max Andersson. En läsvärd artikelserie om datalagring i DN nyligen visar klart och tydligt på problemet. I Sverige loggas och spåras fortfarande miljontals mobilanvändares mobiler av telekombolag dygnet runt och uppgifterna sparas i upp till ett halvt år. Det är många integritetskänsliga uppgifter och potentialen för missbruk är stor.

Enligt EU-parlamentets rättstjänst så strider detta sannolikt mot EU-rätten. Många länder har avvecklat lagar som infördes i samband med det nu ogiltigförklararde datalagringsdirektivet, men inte Sverige.

- Det enda rimliga är att även Sverige avskaffar lagen om datalagring, säger Max Andersson.

Konktakt:

Max Andersson, + 46 70 779 00 22