"Med världsproblemen som vardag" - ny bok om Bodil Valero (MP)

Välkomna på presentation av en ny bok om EU-parlamentariker Bodil Valero (MP) som Mattias Kjellin har skrivit.

Plats: Musikhuset Sjömanskyrkan, Gävle
Dag: 9 februari 2018
Tid: 10.30 - 11.30

Information om boken:

Världen står inför stora utmaningar. Den globala uppvärmningen skapar redan idag problem i form av smältande glaciärer, förödande oväder och torka. Vi har en rekordstor migration i världen på grund av både klimatförändringar och väpnade konflikter. Samtidigt är hotet mot det demokratiska systemet tydligt, med auktoritära tendenser i flera länder och mänskliga rättigheter kränks i högre grad i olika delar av världen.

Mitt i allt detta står den svenska EU-parlamentarikern Bodil Valero från Miljöpartiet och engagerar sig i just de mest brännande frågorna. Följ hennes politiska och personliga resa i denna nyskrivna biografi. Från hennes barndoms somrar i Ystad, de många åren i kommunpolitiken i Gävle, sitt arbete med ekologiskt jordbruk på landsbygden i Spanien eller som utrikespolitisk talesperson i riksdagen. Under våren 2019 kandiderar hon för en ny mandatperiod i Europaparlamentet – för att fortsätta att ta sig an världens stora utmaningar.

Citat:

Citat från boken:

" Det tog flera år innan Bodil kände sig riktigt välkommen och hemma i Gävle. Vid centralstationen stod visserligen hälsningen ”Gävle och alla gävlebor hälsar dig välkommen”, men hon tyckte att det var väldigt svårt att känna sig välkommen i stan. Man måste känna rätt familjer och personer. Det var svårt att komma som utböling till Gävle. Hon tyckte det var jättejobbigt. Helst skulle man vara med i det socialdemokratiska partiet. En lärare i skolan sa: ”Bodil, här i stan kommer du aldrig att få ett jobb om du inte är med i Socialdemokraterna.” De hade egen majoritet i kommunfullmäktige då och styrde och ställde i Gävle. Så hon umgicks mest med andra utbölingar."

"Gävle har förändrats under de drygt trettio åren som gått sedan Bodil flyttade dit. Staden är öppnare. Liksom i hela Sverige har det skett en utveckling med uteserveringar och folk känns gladare. Gävle är en välskött stad. Det finns inte områden som är riktigt ruggiga som på många andra ställen. Det har skett en del förändringar i centrum, men mycket bevaras och det tycker hon är viktigt. Visst har flera gamla kulturminnen försvunnit genom åren helt i onödan. Men det är en relativt välbevarad och grön stad fortfarande. Hon trivs väldigt bra i Gävle nu, jämfört när hon flyttade dit. Hon är inte utstött längre utan godkänd som en del av staden och kommunen och känner sig verkligen hemma. "

Aleksandra Eriksson

Miljöpartiet i Europaparlamentet