Miljöpartiet kommenterar EU-kommissionens gröna giv

Idag presenterar EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen en plan för hur EU:s nya klimatpaket, den europeiska gröna given (European Green Deal) ska genomföras. Miljöpartiet välkomnar att EU-kommissionen presenterar ett klimatpaket tidigt i mandatperioden men har i likhet med miljöorganisationer som WWF, Greenpeace och Can Europe betonat att målen måste sättas högre för att vara i linje med Parisavtalet och att stora delar är en ompaketering av tidigare förd politik.

Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker och gruppledare för de gröna partierna i klimatfrågor säger:

“Det är bra att kommissionen sätter klimat högt på agendan och öppnar upp för reformer. Inte minst kan en konstruktiv EU-kommission bli en kraft för att EU tar beslut om att bli koldioxidneutralt till 2050. Men EU-parlamentet måste nu flytta fram positionerna. Mycket av förslagen är en ompaketering av tidigare politik och klimatmålen är långt ifrån att vara i linje med vetenskapen. Vi måste ta chansen nu att åstadkomma verklig förändring.”

“Jag hoppas vi kan hitta en majoritet i parlamentet för en mer ambitiös grön giv. Menar kommissionen allvar med en mer progressiv klimatpolitik kommer de behöva oss gröna för att få majoritet. Så vi är hoppfulla om att kunna driva igenom förbättringar så att den gröna given ligger i linje med Parisavtalet!”

Alice Bah Kuhnke (MP) lyfter även frågan om social hållbarhet och jämställdhet som är en annan del av den gröna given.

“Europa behöver en rättvis omställning. Det som presenterats idag löser inte de orättvisor vi ser när det gäller jämställdhet eller social hållbarhet. De med minst marginaler drabbas hårdast av omställningen och ska inte straffas för de rikas ohållbara sätt att leva. Satsningarna på en jämställd och rättvis klimatomställning är obefintliga eller otillräckliga. Även här måste vi EU-parlamentariker driva på för högre ambitioner.”

Pär Holmgren har utvecklat sina tankar om den gröna given på Svenska Dagbladets debattsida. Debattartikeln publicerades idag på morgonen.

Kontakt:

Henrik Ljung