Miljöpartiet välkomnar högre utsläppskrav på Europas bilindustri

Europaparlamentet röstade idag om att skärpa utsläppskraven för nyproducerade bilar. Parlamentets ståndpunkt är att utsläppen från nya fordon ska minska med 40 procent till 2030.

Miljöpartiet välkomnar detta som ett steg i rätt riktning, men understryker att man velat se högre mål. Vägtransporter står för 22 procent av EU:s utsläpp av växthusgaser. Om Parisavtalets tvågradersmål ska kunna nås krävs därför en mycket högre ambitionsnivå.

– Transport är den enda betydande sektor där utsläppen fortfarande ökar inom EU. Det krävs stora ansträngningar för att vända den trenden. Detta är ett steg i rätt riktning även om vi inte kom hela vägen fram med våra egna förslag, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet, som varit ansvarig rapportör för lagstiftningen i industriutskottet.

Kravet på 40 procents minskade utsläpp var högre än kommissionens ursprungliga förslag på 30 procent, men lägre än de 45 procent som parlamentets miljöutskott enades om. Inför dagens omröstning försökte Moderaternas partigrupp få igenom en sänkning av målet till 35 procent.

– Bilindustrin har lobbat otroligt hårt för att sänka varje ambitionshöjning. Moderaternas partigrupp verkar ha tagit intryck. Trots att moderata företrädare ofta talar sig varma om klimatarbete på europeisk snarare än nationell nivå, motarbetar man nödvändiga reformer när det väl gäller. Jag är glad över att dessa särintressen inte fick som de ville denna gång, säger Jakop Dalunde (MP).

– Bilindustrin skulle tjäna på en ambitionshöjning. Vi ser redan hur Kina och USA  intar en alltmer dominerande ställning på elbilsmarknaden. Det långsiktigt största hotet mot Europas bilindustri är att man misslyckas med den gröna omställningen. EU måste peka ut en tydlig politisk målsättning som ger förutsägbarhet om marknadens utveckling.

Kontakt:

Henrik Ljung