MP om Junckers sista State of the Union: “Kommer gå till historien som en kommissionär som inte tog klimatansvar”

Miljöpartiets EU-parlamentariker Jakop Dalunde kommentarer Jean-Claude Junckers sista “State of the Union” med att kritisera EU-kommissionens ordförande för bristande klimatansvar och att inte tydligare stå upp mot europas högerpopulister.

- Mot bakgrund av den extremvärme, torka och skogsbränder vi sett i hela Europa under sommaren är det anmärkningsvärt att klimatet fick en sådan undanskymd plats i talet. På energi och transportområdet är det tydligt att kommissionen inte föreslagit vad som krävts för att uppfylla Parisavtalet utan konsekvent skjutit den gröna omställningen på framtiden. Juncker kommer att gå till minnet som en av de kommissionärer som inte tog det klimatansvar som Europa behövde.

- I flera länder växer högerextrema partier och i länder som Ungern och Polen är den liberala demokratin under attack. Vi kan inte acceptera att man tar emot omfattande ekonomiskt stöd, samtidigt som man utmanar fundamentet i det europeiska projektet. Juncker borde tydligare markerat mot högerextremismen.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Henrik Ljung

Pressekreterare för Jakop Dalunde (Miljöpartiet)

Henrik.ljung@mp.se

0046-73 816 25 28