MP stödjer EU-krav på biologisk mångfald och livsmedel

Idag presenterar EU-kommissionen två nya strategier om biologisk mångfald och hållbara livsmedel (farm-to-fork).

Enligt strategin om biologisk mångfald ska 30 procent av EU:s yta, land och hav, skyddas fram till år 2030. Av de 30 procenten föreslås en tredjedel vara strikt skyddade. Andra viktiga förslag rör jordbruket, med en 25-procentig målsättning för ekologiskt jordbruk i EU till 2030 tillsammans med en minskad användning av kemiska växtskyddsmedel med 50%.

Miljöpartiets EU-parlamentariker Pär Holmgren är positiv till EU-kommissionens förslag om biologisk mångfald:

“Strategin för biologisk mångfald är ett steg i rätt riktning i en helt avgörande framtidsfråga. Att ta hand om miljön är som att betala hyran. Gör man inte det har man till slut ingenstans att bo.”

“Vi ser strategin som en stor framgång. Vi hade förstås velat vara ännu mer ambitiösa men flera av våra viktigaste krav som att skydda mer natur och att fasa ut kemiska växtskyddsmedel finns med. Nu gäller det att EU-parlamentet ser till att dessa regler blir bindande och skapar förändring i praktiken.”

Miljöpartiets EU-parlamentariker Pär Holmgren ser flera positiva saker med kommissionens förslag till livsmedelsstrategi men är orolig över att de ambitiösa målen inte kommer matcha budgeten.

“Flera målsättningar ser lovande ut. Vi är positiva till att strategin tar tag i frågan om minskad användning av antibiotika. Vi är också positiva till att man satsar på mer ekologiskt jordbruk och ska se över djurskyddet. Vi hade dock velat se tydligare målsättningar när det gäller klimat och rättvisa villkor för Europas bönder. Många politiker verkar inte förstå att läkare, rörmokare och jurister behöver vi ibland,  men en lantbrukare behöver vi alla tre gånger om dagen. De bör behandlas därefter.”

“De ambitioner som finns med är viktiga, men riskerar också att bli tomma ord. Målsättningarna måste matchas med anslagen i jordbruksbudgeten. Vi kan inte förvänta oss att bönder som redan idag har svårt med lönsamheten ska våga satsa på klimat och miljö utan att få tillräckligt betalt för det. Höjda europeiska ambitioner kommer vara bra för svenska bönder. Andra EU-länder ska inte kunna konkurrera med att ha lägre miljökrav än Sverige.”

Henrik Ljung

Pressekreterare för Miljöpartiet i EU-parlamentet