MP välkomnar att EU-parlamentet tar strid för klimatet

Miljöpartiet välkomnar att Europaparlamentet idag röstade för att skärpa EU:s klimatmål inför 2030.

– Parlamentet har i dag sagt att det behövs tre bindande mål för att rädda klimatet: minska utsläppen av växthusgaser, satsa på förnybar energi och minska energianvändningen. Det är bra att vi nu tar strid mot kommissionen och medlemsländer som Sverige, som bara vill ha ett enda mål om utsläppsminskning, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

– Detta är en avgörande stund för klimatet. Det närmaste året ska både EU och FN välja väg i klimatfrågan. Det är dags att inse allvaret och ta ansvar, säger Isabella Lövin.

– Det är verkligen beklagligt att se att de svenska moderaterna och deras grupp i parlamentet har gett upp och röstade för en svagare politik. De röstade emot förnybar energi och energibesparingar, liksom de tidigare har röstat emot att skärpa utsläppsrätterna. Men de lyckades tack och lov inte förstöra resultatet idag, säger Isabella Lövin.

– En politik med bara ett utsläppsmål är inte hållbart eftersom det bygger på osäkra teknologier som lagring av koldioxid i marken och utbyggd kärnkraft. Kommissionens egen analys är att användningen av kol kommer att öka med sju procent om man bara har ett mål. EU skulle då gå in på ett spår som kommer att få mycket allvarliga konsekvenser för våra barn och barnbarn. Vi riskerar att missa tvågradersmålet och gå mot global klimatkollaps, säger Isabella Lövin.

– Hotet mot Europas ekonomi kommer från de som vill bevara en gammal industripolitik byggd kring ständigt ökande import av råvaror, istället för att satsa på tillverkning och export av energisnål teknik och förnybar energi, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Mer information:
Isabella Lövin, 070 770 42 75