Nu kräver EU-parlamentet krafttag mot det ohållbara matsvinnet

EU-parlamentet kräver att EU-kommissionen ska vidta åtgärder för att matsvinnet ska minska med 30 procent till 2025, och med 50 procent till 2030. Varje år hamnar 89 miljoner ton mat till ett värde av 1350 miljarder kronor på europeiska soptippar.

– Det är ett vansinnigt slöseri som inte är hållbart när 20 miljoner människor samtidigt hotas av svältdöden på den afrikanska kontinenten och miljoner européer inte har råd med ett mål mat ens varannan dag, säger EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP).

Nu sätter EU-parlamentet blåslampan i baken på EU-kommissionen som länge dragit fötterna efter sig.

– Matrester är inte avfall som ska slängas direkt på soptippen. Om maten inte kan ätas av människor kan den kanske ätas av djur. Och om inte det går kan vi kompostera eller göra biogas av resterna. Det är en smart avfallshierarki som EU-parlamentet vill lagstifta om för att vi ska bli mer resurseffektiva, säger Linnéa Engström.

Framförallt måste matproduktionen matchas mot faktisk efterfrågan i ett system där bönder får bättre betalt för kvalitet istället för att vi subventionerar kvantitet. Och precis som vi har överproduktion inom jordbruket har vi överfiske i våra hav. En tredjedel av världens fiskevatten och fiskresurser är överfiskade. Genom det här betänkandet slår parlamentet återigen fast sitt krav på att EU måste gå in för ett hållbart fiske med rätt redskap och rätt metoder.

– Vi gröna har kämpat länge mot matsvinn och för matsäkerhet. Nu har äntligen hela EU-parlamentet tagit ställning med oss för en hållbar livsmedelskedja. Bollen ligger hos EU-kommissionen. Det är dags att EU lagstiftar för mer fisk i haven och mindre mat på soptippen, säger EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP).

Kontakt:

Alfons Röblom, pressekreterare, +358 40 769 36 36