Ny lagstiftning för att stoppa överfisket i Medelhavet

– Det är viktigt att EU och alla 23 länder runt Medelhavet kan komma överens om åtgärder för Medelhavet som står under enorm press från plastavfall och överfiske. Det säger EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP) som är ansvarig för EU-parlamentets del när EU ska anta nya regler om förvaltning av fiske i Medelhavet.

EU, alla medlemsstater som gränsar till Medelhavet och Svarta havet, samt ett antal tredje länder deltar i fiskeriförvaltningen i detta område genom en gemensam organisation - Allmänna kommissionen för fiske i Medelhavet (AKFM). Organisationen sätter upp ramar för förvaltningen av fiskebestånd i det här området och nu ska de åtgärder som man kommit överens också införas i EU-lagstiftningen. Idag röstade EU-parlamentets fiskeriutskott om mandatet att inleda förhandlingar med ministerrådet och kommissionen.

– Det går att stoppa överfisket i Medelhavet. Men det kräver en ökad öppenhet i beslutsfattandet, och en begränsning av den mäktiga fiskelobbyns inflytande över besluten. Fiskeministrarna i EU:s ministerråd bär också ett stort ansvar att sätta fiskekvoterna på hållbara nivåer, säger Linnéa Engström (MP) som är föredragande för lagstiftningen och vice ordförande för EU-parlamentets fiskeriutskott.

De nya reglerna rör kummel och djuphavsräka i Siciliensundet, piggvar i Svarta havet, fläckpagell i Alboránsjön och rödkorall i Medelhavet. Genom förslaget inrättas också ett område med fiskebegränsning i Adriatiska havet - området Jabuka/Pomo Pit.

– Den förra föredragande EU-parlamentarikern, som gick helt industrins ärenden, lyckades fördröja införandet i EU-lag med ett år eftersom man ville fortsätta fiska röd korall, som är en art som hotas av utplåning. Men jag som grön föredragande sätter mig inte i industrins ficka, säger Linnéa Engström.

Allmänna kommissionen för fiske i Medelhavet (AKFM) inrättades 1949 inom ramen för FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation. De avtalsslutande parterna i AKFM är Europeiska unionen, Albanien, Algeriet, Bulgarien, Cypern, Egypten, Frankrike, Grekland, Israel, Italien, Japan, Kroatien, Libanon, Libyen, Malta, Marocko, Monaco, Rumänien, Slovenien, Spanien, Syrien, Tunisien och Turkiet.

Pressekreterare Alfons Röblom + 358 40 769 36 36

alfons.roblom@europarl.europa.eu