Oacceptabelt att L och C satsar på fossilgas

Idag röstar EU-parlamentet om 55 fossila gasprojekt som man vill att EU ska satsa på de kommande åren, till en kostnad för skattebetalarna på 29 miljarder euro. Projekten ingår i den så kallade listan för projekt av gemensamt intresse (PCI-listan). Den gröna gruppen i EU-parlamentet har tagit initiativ till en motion om att slopa projekten eftersom man anser att fossil infrastruktur går helt emot EU:s åtaganden enligt Parisavtalet och EU-kommissionens klimatambitioner.

- Flera av de partier som för några veckor sedan röstade för att utlysa klimatnödläge verkar nu inte vilja gå från vackra ord till handling. Det är oacceptabelt att skattebetalarnas pengar slösas bort på miljardinvesteringar i fossilgas. Pengarna borde gå till grön energi och hållbar omställning istället, säger Jakop Dalunde (MP).

Flera ledamöter från vänstergruppen och den socialdemokratiska gruppen står bakom gröna gruppens initiativ att stoppa fossilgasprojekten. Det är dock osäkert hur den liberala gruppen kommer rösta, då majoriteten av de liberala ledamöterna röstade emot förslaget i energiutskottet.

- Nya satsningar på fossilgas skapar en osäkerhet på marknaden som tränger undan investeringar i förnybar energi. Det är förvånande att centerpartiets och liberalernas partigrupp verkar ställa sig bakom ett förslag som allvarligt skadar det gröna näringslivets konkurrenskraft, säger Jakop Dalunde (MP).

Vissa ledamöter har invänt att förslaget skulle innebära att EU-kommissionen då tvingas använda en äldre lista som också innehåller fossilgasprojekt. Det stämmer dock inte. Röstas PCI-listan ner måste kommissionen presentera en ny lista. Jurister bedömer att det inte finns någon rättslig möjlighet för kommissionen att ensidigt gå tillbaka till den tidigare PCI-listan.

Henrik Ljung

Pressekreterare för Miljöpartiet i EU-parlamentet