Omöjligt rösta ja till Tonio Borg som kommissionär

- Efter att ha tagit del av mina maltesiska gröna partikamraters erfarenheter av den föreslagne hälsokommissionären Tonio Borg kommer jag att rösta emot honom. Det säger Miljöpartiets EU-parlamentariker Carl Schlyter, som just nu deltar i utfrågningen av Borg.

- Då jag hade ett personligt samtal med Tonio Borg för några dagar sedan hävdade han att han skulle försvara mänskliga rättigheter. Men den utvärdering som gjorts av framförallt de gröna på Malta visar att han i praktiken gjort motsatsen. Han röstade emot rätt till skilsmässa trots att en folkomröstning sagt ja och har aktivt motverkat politik för sexuell och reproduktiv hälsa, säger Carl Schlyter. Jag ville lyssna på utfrågningen innan ett definitivt ställningstagande, men är nu övertygad om att det är omöjligt att rösta för Tonio Borg som ny kommissionär.

I sin egenskap av 2:e vice ordförande är Carl Schlyter en av de EU-parlamentariker som just nu frågar ut maltesaren Tonio Borg, som är föreslagen som ny kommissionär med bl a ansvar för folkhälsa och djurskydd. Hans föregångare John Dalli avgick efter anklagelser om mutor.

Utfrågningen av Tonio Borg avslutas kl 18.00

För kommentarer: