Ompröva svenska kärnkraftstillstånd!

- Regeringen bör ompröva tillståndet att ladda kärnkraftverket i Oskarshamn med samma typ av bränsle som den reaktor som just exploderat i Japan använder. Det kräver Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet

Den laddades så sent som i september 2010 med detta bränsle, som i Japan har varit följt av kontroverser sedan intyg om dess kvalitet förfalskats. Reaktorerna som drabbats av svåra problem i Japan är av liknande typ som flera av de svenska reaktorerna. Regeringen gav redan 2007 Oskarshamnsverket tillstånd att använda MOX.
-Löftena om att få människor ska drabbas, att utsläppen är låga och att man har allt under kontroll har vi hört förut, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet. Det verkar vara normen vid kärnkraftsolyckor. Det japanska kraftbolaget TEPCO har tidigare gjort sig kända för att ljuga om 29 olika säkerhetsdokument som gäller sprickor.
-IAEA borde genast sända oberoende inspektörer till Japans alla anläggningar, oberoende mätningar av vatten och luft måste göras och offentligöras och TEPCO måste genast offentliggöra exakt vad reaktorerna är laddade med, så att rätt skyddsåtgärder kan vidtagas.
-Kombinationen av effekthöjningar och att svenska reaktorer kan laddas med MOX riskerar att minska säkerhetsmarginalerna vid svenska kraftverk. I väntan på erfarenheter från Japans olyckor borde båda dessa beslut läggas i malpåse, säger Carl Schlyter. Regeringen bör ompröva beslutet att tillåta laddning av kärnkraftverket i Oskarshamn med MOX-bränsle.
- Jag har varit kritisk mot Miljöpartiets uppgörelse med s och v om kärnkraft och menar att den nya riksdagsgruppen bör ta avstånd från den och börja arbeta för en ordnad och organiserad avveckling.

Carl Schlyter menar att det skulle behövas en global sanningskommission för kärnkraftens alla led, där lögner och nedtystande av fakta är mer regel än undantag.
- Jag önskar mej en "nuclear leaks" där läckaget inte kommer från reaktorerna, utan där sanning och verkliga fakta kommer fram, säger Carl Schlyter, Miljöpartiet.

För kommentarer: Carl Schlyter 070 238 25 15