Pär Holmgren: “Planerar EU för magplask i klimatförhandlingarna?”

EU-kommissionen väntar för länge med att presentera nya klimatmål. Miljöpartiet och flera miljöorganisationer uttrycker oro för att EU ska missa Parisavtalets deadline för att höja ambitionerna. “De borde be alla ungdomar om ursäkt”, säger Pär Holmgren (MP).

Enligt uppgifter kommer EU-kommissionen inte presentera ett nytt klimamål till 2030 förrän oktober 2020. Nu varnar en koalition av miljöorganisationer för att ett förslag så sent på året skulle göra det omöjligt för EU att anta ett nytt mål i tid för nästa års klimattoppmöte.Nästa klimatmöte i Glasgow kommer lägga fast ambitionerna för klimatförhandlingarna i FN de kommande fem åren. Miljöpartiets EU-parlamentariker Pär Holmgren är mycket kritisk:

“Kommissionen riskerar att sabotera klimatförhandlingarna. Nästa års klimatmöte i Glasgow sätter ambitionerna för de följande fem åren. EU är de enda som kan ta ledartröjan, presenterar inte EU höjda ambitioner tills nästa års möte är målen i Parisavtalet i fara”, säger Pär Holmgren (MP).

För att följa Parisavtalet behöver alla länder höja sina klimatambitioner till 2020. Men kommissionen planerar bara för att ha presenterat ett mål om att vara koldioxidneutralt till 2050 i tid för Parisavtalets deadline.

“Det är bekvämt för min generation att sätta ett mål till 2050 och strunta i 2030-målet. 2050 kommer vi vara pensionärer eller döda. Det är inte okej att skjuta över ansvaret på nästa generation, EU måste agera nu, annars blir det ett rejält magplask i nästa års förhandlingar.”

Flera Miljöorganisationer och medier riktar nu kraftig kritik mot EU-kommissionen för att underminera processen inför klimatförhandlingarna. Pär Holmgren menar att kommissionen nu backar från löften om att agera snabbt för ökade klimatambitioner.

“Efter allt snack om en grön giv är jag verkligen besviken över hur kommissionen agerar. De borde be alla ungdomar om ursäkt. Kommissionen måste presentera 2030-ambitionen mycket snabbare. Vi gröna kommer trycka på för det på alla sätt vi kan.”

Han är även kritisk till vilken signal beskedet skickar inför årets klimatmöte i Madrid. I Ursula von der Leyens tal i Madrid nämndes inte heller några utsläppsminskningar till 2030.

"Den signal man skickar är att vi kan vänta i flera år på höjda ambitioner. Vi måste agera nu."

Kontakt:

Henrik Ljung