Pär Holmgren: För svaga klimatmål när EU-parlamentets miljöutskott röstade om den nya klimatlagen

Miljöpartiets förslag om utsläppsminskning på minst 65 procent till 2030 röstades ner av en koalition av socialdemokrater, konservativa och liberaler när EU-parlamentets miljöutskott röstade om EU:s nya klimatlag. Även om en målsättning på 60 procents utsläppsminskning till 2030 är bättre än tidigare förslag tog inte EU-parlamentet det ansvar som klimatkrisen kräver.

– Utsläppen måste börja minska redan nu, i början av 2020-talet. Ett mål om 65 procents utsläppsminskning till 2030 hade gjort det tydligt säger Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker

Målet om minst 65 procent var ett förslag från den gröna gruppen och vänstergruppen. Förslaget stöddes även den socialdemokratiske rapportören Jytte Guteland detta mål, men hon inte fick med sig den egna gruppen på detta förslag. Vilken målsättning EU till slut enas om beror på utfallet av de fortsatta förhandlingarna mellan parlamentet, ministerrådet och kommissionen. Miljöutskottet ställde sig idag bakom ett mål om 60 procents utsläppsminskning till 2030. I nästa steg kommer EU:s nya klimatlag att hanteras i ministerrådet.

EU-parlamentet hade behövt ta väldigt stora steg för att få en skarp och tydlig klimatlag på plats. EU-parlamentets miljöutskott har dock ställt sig bakom en rad förslag från den gröna gruppen. Enligt förslag från den gröna gruppen ställde sig dock EU-parlamentets miljöutskott bakom upprättandet av ett oberoende klimatpolitiskt forskningsråd, utfasning av fossila subventioner till 2025 och införandet av en koldioxidbudget. Detta välkomnas av Pär Holmgren:

– Klimatlagen innebär steg framåt för EU:s klimatpolitik, bland annat genom inrättandet av ett oberoende klimatpolitiskt forskningsråd. Det är bra, men det är inte tillräckligt. Det är inte det elefantkliv mot ett hållbart samhälle som EU borde ha tagit. Om Europa ska ha en chans att leva upp till Parisavtalets målsättningar om att hålla den globala uppvärmningen under två grader måste vi öka takten i klimatarbetet betydligt snabbare än så här, säger Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker

Christian Valtersson
Pressekreterare för Miljöpartiet de Gröna