Pär Holmgren kommentarer FN-rapporten “Makthavarna har svikit de unga”

Idag släpper FN:s klimatpanel sin specialrapport om haven. Miljöpartiets EU-parlamentariker Pär Holmgren kommenterar rapporten:

“Läser man IPCC:s rapporter pekar mycket på att man tidigare underskattat hur snabbt klimatförändringarna faktiskt går. Det står klart att vi kommer att få leva i en värld som är väldigt annorlunda än den vi är vana vid. Det är oroande och mycket orättvist. De som drabbas allra hårdast är de som inte orsakat utsläppen, som de unga och människor i fattiga delar av världen.”

Han poängterar att EU nu måste börja arbeta med klimatanpassning för att hantera konsekvenserna och sätta mer ambitiösa utsläppsmål.

“Det går fortfarande att hindra de värsta effekterna av klimatförändringen. Men då måste utsläppsmålen sättas efter den senaste vetenskapen och börja minska rejält, med start redan idag. Vi måste också inse att makthavarna redan svikit de unga. Vi har redan missat chansen att ha stabila vattennivåer. Det står nu fullständigt klart att vattennivån kommer höjas. Vi kommer därför behöva klimatanpassa framförallt världens kuststäder till ett förändrat klimat.”

Kontakt:  Henrik Ljung

Pressekreterare för Miljöpartiet i EU-parlamentet