Pär Holmgren och Alice Bah Kuhnke tar plats i utskotten för miljö, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Miljöpartiets EU-parlamentariker och tidigare meterologen Pär Holmgren får en ordinarie plats i EU-parlamentets miljöutskott (ENVI). Det står klart efter den gröna partigruppens sammanträde sent på tisdagskvällen.

– Jag har arbetat med klimatfrågan i 20 år. Sedan jag blev politiker har jag hela tiden haft siktet inställt på miljöutskottet och att försöka förändra europas miljöpolitik inifrån. Det känns fantastiskt att nu få möjligheten att arbeta för en klimatomställningen som måste bli både rättvis och hållbar.

Förutom miljöutskottet kommer Pär Holmgren att sitta som ersättare i jordbruksutskottet och transportutskottet. Miljöpartiets toppkandidat till EU-parlamentet Alice Bah Kuhnke tar en ordinarie plats i utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor (LIBE). Hon kommer även vara ordinarie ledamot i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män (FEMM).

– Europa står inför två ödesfrågor. Den ena är klimatet. Den andra är om EU ska lyckas bekämpa de krafter som hotar demokratin och de mänskliga rättigheterna. Jag är oerhört tacksam över den chans jag nu har att få vara den gröna rörelsens röst för migranters och minoriteters rättigheter och ta kampen för en feministisk politik i Europa.

Kontakt:

Henrik Ljung